Wadliwy, rozładowany lub nie pewny akumulator zawsze da o sobie znać w najmniej odpowiednim momencie! Niestety, bez sprawnego akumulatora nie możemy odpalić auta, dlatego warto mieć pewność, że akumulator nas nie zawiedzie.
Jak się za to zabrać?
Możesz skorzystać z pomocy warsztatu samochodowego, który profesjonalnie sprawdzi Twój akumulator. Nie musisz być jednak mechanikiem, żeby w prosty sposób zrobić to samodzielnie.
W pierwszej kolejności – zaopatrz się w miernik elektryczny (multimetr) lub inny tester akumulatora. Do sprawdzenia napięcia akumulatora wystarczy Ci uniwersalny miernik cyfrowy.
Kiedy sprawdzić akumulator?
Napięcie w akumulatorze powinniśmy sprawdzić zawsze na „zimnym silniku”, czyli po dłuższym postoju auta – najlepiej następnego dnia. Jeśli nie mamy takiej możliwości, minimalny czas kiedy samochód nie był w użyciu powinien wynosić dwie godziny. W przeciwnym razie miernik elektryczny może pokazać sfałszowane wartości i nie dowiemy się czy nasz akumulator jest sprawny.
Jak odpowiednio podłączyć miernik?
W zależności od modelu ustawiamy miernik elektryczny w taki sposób, aby zakres pomiaru wyświetlał 20V DC, a następnie łączymy końcówki pomiarowe z odpowiednimi biegunami akumulatora – czarną z biegunem ujemnym, a czerwoną z dodatnim.
Pierwszy pomiar napięcia w akumulatorze
Pierwszy pomiar powinien być wykonany przy wyłączonym zapłonie. Po odpowiednim podłączeniu miernika prądu stałego powinna pojawić nam się wartość napięcia w naszym akumulatorze. Prawidłowo działający, naładowany akumulator powinien wskazywać na mierniku wartość około 12,5V. Jeśli wartość jest niższa – akumulator wymaga naładowania i ponownej kontroli, najlepiej następnego dnia. Jeśli po naładowaniu wartość nadal nie przekracza 12V – akumulator powinniśmy wymienić na nowy.
Pomiar napięcia akumulatora przy włączonym silniku
Drugiego miarodajnego pomiaru napięcia akumulatora dokonujemy przy włączonym silniku. Wartość napięcia, która będzie widoczna na mierniku podczas pomiaru powinna być stała niezależnie od obrotów. Możemy dokonać pomiaru napięcia akumulatora również tylko przy włączonym zapłonie – nie powinno to wpłynąć na wartość W większości samochodów napięcie ładowania powinno mieścić się w przedziale od 13,6V do 14,5V, choć w nowych samochodach wyższych klas zdarza się, że napięcie ładowania akumulatora przekracza nawet 15V.
Jeśli napięcie ładowania akumulatora wskazuje poniżej 13,5V, wówczas problem prawdopodobnie nie leży w rozładowanym akumulatorze, a w wadzie alternatora, który nie ładuje akumulatora do prawidłowej mocy. W takim wypadku powinniśmy wstrzymać się z wymianą akumulatora i zgłosić się do warsztatu na przegląd elektroniki.
Żywotność akumulatora
Akumulator z biegiem kilometrów zużywa się i traci swoją żywotność, przez co zmniejsza się napięcie. Szacunkowo akumulator jest sprawny przez około 5 lat. Jeśli po upływie takiego czasu zauważasz problemy z odpalaniem, prawdopodobnie akumulator nadaje się do wymiany.